wimdewereldrond.reismee.nl

Mijn eerste dagen op Rarotonga

Het is nu hier dinsdagavond, 22 november, 22 uur, GMT-11. Ben net thuis van het diner in de Kikou hut, thuisgebracht door de eigenares van het restaurant. Want zo gaat het hier op de Cook Islands, iedereen kent iedereen, en voor je het weet ben je een eilander.

Maar laat ik beginnen te vertellen waar mijn hutje staat. Zoals eerder al verteld zit ik 8 dagen in Aro'a Beachside Inn. De eigenaren zijn Jim en Jan. Jim komt van Hawaii, en is de beste klant van zijn eigen bar, de Shipwreck Bar, en neem van mij aan, de naam van deze bar doet alle eer aan. De bar is gemaakt van alles wat de afgelopen decennia is aangespoeld, incusief een paar ski's vanuit Gerlos. Jan is de vrouw van Jim, maar regelt eigenlijk alles, geen vraag teveel. Dan heb je nog het manusje van alles, Shani. Hij kookt, veegt, zuigt, maakt het strand schoon en maait het gras. En acher de bar staat een aantal dames die werkelijk tonnetje rond zijn, maar reuze aardig. Iedereen kent mijn naam, dus het is 1 grote famlie.

Dan het vervoer op het eiland. Naast de gebruikelijke huurauto's en -brommertje, rijden er ook bussen. Twee lijnen te verstaan, met de klok mee (clockwise) en tegen de klok in (anticlockwise). Makkelijk te onthouden, want het eiland is rond. De bussen rijden 1 maal per uur (precies een rondje wat een toeval) en ze stoppen als je langs de kant van de weg je hand omhoog steekt of als je in de bus tegen de sjoof zegt dat je eruit moet (er zitten wel stopknoppies in de bus, maar die heb ik 1 keer geprobeerd, wat resulteerde dat de bus gewoon doorreed, zijn gewoon fopknoppen). Maar nu komt het mooie. Er zijn maar een paar sjoofs (ja, hoeveel heb je nodig als de maar de buslijnen hebt), dus na een paar keer met de bus gegaan te zijn herken je ze wel. Er is een ouwe, narrige sjoof die ik een paar keer heb gehad, en ben eens gaan rekenen hoeveel rondjes deze man in zijn leven heeft gereden. Stel dat hij 5 keer per dag het eiland rondrijdt, 300 dagen per jaar en dit al 30jaar doet. Dan heeft deze man 45000 rondjes gereden!!!!! Hoezo klagen in Nederland over een rondje rond de kerk. En daarbij geldt dat deze man dus alleen naar rechts kan sturen, want ik ben hem alleen 'clockwise' tegen gekomen. Als ze deze man op 'anticlockwise' zetten, rijdt hij gelijk de plomp in. Overigens bedacht ik me dat dit een mooi baantje is voor schaatsers die na hun carriere iets zoeken om niet in een zwart gat te vallen, sjoof worden op de 'anticlockwise' bus op Rarotonga.

Zaterdag naar de lokale markt gegaan. Jan wilde me al om 7.30 in de bus hebben, maar dat dacht ik toch niet. De markt duurde tot 13 uur, ik zag mezelf niet 5 uur op zo'n markt rondlopen. Dus om 10.30 naar demarkt, en inderdaad, los van de gebruikelijke zooi was er niet veel te koop, na een 1/2 uur was ik er klaar mee. Daarnaast het enige dorp van Rarotonga in, maar zoals je zult begrijpen, dat is niet groot en ben je snel uitgekeken. 'S avonds BBQ bij Jim en Jan op het strand, met een optreden van een oude man, die ook bij de aankomst op het viiegveld op de bagageband stond te spelen. Ik denk dat hij in 1940 via zo een bagageband ook aangespoeld is op Rarotonga.

Op zondag, de dag er na, is het eiland dicht. Er is werkelijk niks open, er gebeurt niks, dus verplicht een dag niks doen. 'S avonds gegeten in een restaurant, waar ze je gewoon ophalen en thuisbrengen per auto. Nou, dat zie ik ze in Nederland nog niet doen.

Maar goed, ik ga slapen, ben best moe. Morgen vertel ik de rest van mijn belevenissen.

Het gaat jullie goed.

Reacties

Reacties

Bedrog

Moet je eens kijken hoeveel rondjes Nieuwegein je achter de rug hebt: gemiddeld 4x per week, ruim 200 keer per jaar gedurende 10 jaar maakt 2000 rondjes Den Haag - Utrecht.

Er is in Scheveningen overigens ook een kroeg waar ze je thuisbrengen. Dat blijkt dan 9 van de 10 keer de vrouw van een klant te zijn die ook nog eens wil blijven slapen. De hofleverancier van de Chinese Nep Ugg fabrikant weet daar alles van, als je zijn auto ook als huis ziet...

Mike

Goed om te lezen dat jij nog steeds scherp hebt hoe je moet genieten van het leven daar kunnen we nog veel van opsteken ;-)
Ik lees net in het vorige bericht dat ik ondertussen ook al meer dan 2000 rondjes er op heb zitten met een totaal van meer dan 200.000 km.....ik laat me vanavond nog thuisbrengen

@Bedrog

Laat ik nou dat nou zelf ook bedacht hebben, 2000 keer op en neer gereden te hebben, daar werd ik echt niet vrolijk van kan ik je zeggen.
En ook hier brengt te vrouw van de eigenaar je thuis, dus blijkt internationaal te zijn

@Mike

Ja, soms moet je de dingen nemen zoals ze zijn. Neem na mijn vakantie contact met je op, kunnen we bijpraten

Brigitte

Wat is dit ontzettend leuk om te lezen. Ben gisteravond thuis begonnen maar ben nog laaaaang niet klaar! Je hebt een schrijfstijl waardoor je ook echt niets wil missen. Complimenten. Erg leuk gedaan. Misschien na al je reizen alle verhalen bundelen? Volgens mij zit daar best wel een leuke verkoop in ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!