wimdewereldrond.reismee.nl

Eindelijk in Australie

Ik ben in Perth, Australie, aangekomen. Was weer een hele reis, maar ik heb het gehaald. En als je denkt dat je als gecultiveerde West Europeaan zomaar Australie in komt, dan heb je het goed mis. Ik mag mezelf een ervaren grensoverganger noemen, waar ik toch gekke dingen heb meegemaakt, maar waar nooit moelijk werd gedaan. Zo ben ik de grens tussen Syrie en Libanon overgestoken. Deze grensovergang kon zo meedoen als decor ineen film van Ennio Moricone. Lopend de grens over, dollar tussen je paspoort, en El Capitano met de grote snor en zijn Ray Ban liet je zo doorgaan, terwijl de lokale bevolking in een enorme rij stond te wachten. De man had zo mee kunnen doen in een slechte B-film. Van Namibie naar Botswana. Verplicht door een plas water lopen, schoenen afborstel aan de in grond gemonteerde bezemstelen, en dan een uur wachten tot dat de man aldaar zijn 5 stempels met veel kabaal in je paspoort had gezet. En dan de grens tussen Botswana en Zambia. Eerst met een gammele pont de 'mighty' Zambezie rivier over, om vervolgens aan te komen in een omgeving die niet zou mistaan in een film over Sierra Leone of Liberia. Duizenden mensen en de chauffeur moet 5 loketten langs om met de bus Zambia in te komen. En je raadt het al, op het moment dat we het land in wille,n heeft hij een loket gemist, maar voor een kleine vergoeding zag de douaneambtenaar dit door de vingers.

Nou, dan moet Autralie dus een eitje zijn. Nou nee dus. Tussen honderden Chinezen die moeiteloos langs de doune kwamen, moest ik mee. Wat ik kwam doen, waar ik naar toe ging, wanneer ik wegging, waar ik sliep, of ik mijn vliegtickethet land uit kon laten zien, of ik kwam werken. Ik moest zelfs de naam van mijn bedrijf opgeven. Gasttvrijheid op en top dus, je voelt je welkom. Dus Mike als je dit leest en je wordt gebeld door de Autralische Immigratie Dienst, doe me een lol en zeg ja. Na een kwartier mocht ik het land in. En dan denk je dat je er bent, maar nee, dan komt de controle van de bagage nog. Een half uur en 5 stempels verder was ik eindelijk het vliegveld af.

Ik ben eens nagegaan hoeveel papieren formaliteiten ik vanaf mijn hotel kamer in Hong Kong tot aan Perth heb moeten afhandelen.

- Kaartje metro Hong Kong naar Airport Express

- Kaartje Airport Express naar vliegveld

- Self Service Check in Cathay Pacific op vliegveld van Hong Kong

- Paspoort en boarding pass laten zien bij inchecken bagage

- Paspoort en boarding Pass laten zien om de vertrekhal in te komen

- Handbagage laten checken

- Paspoort en boarding pass laten zien aan douane Hong Kong

- Boarding pass laten zien op vliegtuig in te komen

- Maar voor je het vleigtuig in gaat, handbagage op vloeistoffen laten controleren

- Paspoort en arrival card aan douane Perth laten zien

- Arrival card aan dame in de rij met bagage laten zien

- Arrival card aan dame verder in de rij laten zien

- Voucher en paspoort aan de man van het hotel laten zien

En hehe, ik ben er eindelijk, 12 uur 's nachts op mijn hotel kamer.

Maar goed, ik blijf nu nog 5 dagen in Perth, heb mijn plannen al gemaakt. Vandaag, zondag, is zoals dat hoort volgens meneer Rouvoet, een rustdag, dus luister ik maareen keernaar hem. Met betrekking tot meneer Rouvoet en koopzondagen, die bestaan hier niet. De winkels zijn gewoon 's zondags open. Werderom een bewijs van de theorievan de bananenrepublieken.

Gr, Wim

Reacties

Reacties

dee DIKKIES

hallo Wim.
we hebben je berichtje gelezen en wat een toestand om in het land te komen, nou hou je maar lekker hier.
er is geen nieuws van het front, alles gaat zijn gangetje

groetjes de DIKKIES

hans

Hoi Wim,

Ben je in Perth al de australische dikkies tegengekomen? En hoe zit het met Crocodile Dundee en Kylie Minoque??
Heel veel plezier verder!!

Groet,

Hans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!