wimdewereldrond.reismee.nl

Bye bye Perth, hello Darwin

Mijn laatste dag in Perth zit er bijna op, morgen vlieg ik naar Darwin. En dan gaathet pas echt beginnen. In 9 dagen van Darwin naar Alice Springs, als een Steve ' the Crocodilehunter' Irwin, 6 dagen kamperen in de bush en 3 dagen doorbrengen in een dorm (zeg maar slaapzaal). Ik ben er klaar voor, heb de alle afleveringen van Ray Mears survival op Discovery Channel gezien, dus mij kan niks gebeuren. Ik weet hoe ik van een aantal takken en bladeren een tent kan bouwen, hoe ik van alleen sigarenkistjeshout een boot in elkaar frommel en hoe ik vuur zonder aansteker of lucifer kan maken. Maar ook water weet ik te vinden, en ik weet hoe je een cactus moet pellen zodat je kan eten en drinken. En niet te vergeten, hoe je een iglo bouwt, en in de sneeuw overleeft door in de sneeuwmuren als het ware bedden te zagen. Dus, niets kan me gebeuren, ik ben helemaal voorbereid. Tot ik toch wat beter de reisbeschrijving ben gaan lezen. En wat blijkt, het is waarschijnlijk een veredelde Djoserreis. Alles wordt voor je geregeld, de tenten staan klaar en we gaan in 8 dagen 1500 km afleggen. Daar gaat mijn survival weekend in het westbroekpark tussen de rozestruiken en de zwerfkatten. Nou ja, ze verwachten me wel, vanochtend gebeld (dat moest) en ze halen me zondag om 6.40 op bij mijn hotel. 6.40!!!!!. Dat is lang geleden dat ik zo vroeg ben opgestaan. Maar goed, ik zal er staan en ga het ongetwijfeld wel trekken.

En dan Perth. Laat ik beginnen met datgene waar jullie allemaal benieuwd naar zijn. De theorie van de bananenrepubliek en de ov-chipkaart. En je raadt het al, ook in Perth hebben ze een ov-chipkaart, en ook hier weet je binnen 1 minuut hoe het werkt. In Nederland vallen er kabinetten, ministers en staatsecreatresses over (is deze huisvrouw nog steeds niet weg?), maar hier werkt het al jaren feilloos. En ok, in Londen en Hongkong was het de metro, dat is iets makkelijker, maar hier is het de bus!!!! Ja, de bus!!!!. Je stapt in, houdt de ov-chipkaart voor het apparaat, je stapt uit en je houdt je ov-chipkaart voor het apparaat. En vergeet je dat te doen, dan wordt het maximale bedrag ingehouden. Geloof me, dat vergeet je 2 keer, en dan mooit meer. En ook controle is geen probleem, in bus 423 kwamen 2 mannetjes met een apparaat, ov-chipkaart er tegen aan en ze wisten of je legaal reed. Nee, dan wij met onze strippenkaarten in Nederland. Nog 1 ding van onze bananenrepubliek moet me van het hart, de kreet ' chippen mag'. Nou het electronisch betalen in Nederlnd gaat nu echt op gang komen. Hier in Asuralie staan ze je vreemd aan te kijken als je cash betaalt. Iedereen betaalt met plastic, daar is de kreet nu 'You may pay in cash, but rather not'.

Tot zover de infrastructuur. Ik heb me 5 dagen prima vermaakt in Perth en omgeving. Het is zeer relaxed hier. Een paar hoogtepunten. Her WA Aquarium. Je loopt zo tussen de haaien en roggen in een soort koker. Je bent uiteraard wel afgeschermd door glas, anders zou je opgegeten worden. Ben ook in Fremantel Prison geweest, zeg maar de gevangenenpoort van Perth. De extra tour was ' great eccapes', dus ik dacht, dat moet ik zien. Nou, verder dan een gat in de muur maken en langs de regenpijp naar beneden kwamen ze niet, dus dat viel tegen. Ook nog naar walvissen op de Indische Oceaan gaan kijken. Met gezond cynisme (we zullen wel weer 2 uur naar een lege zee gaan kijken) aan boord gestapt. En ja, het eerste uur werd mijn vermoeden bewaarheid, alleen zeemeeuwen. Maar toen waren ze daar, 2 bultruggen. Geweldig, echt mooi. Dicht bij ze geweest, en 1 sprong bijna geheel uit het water (uiteraard geen foto van). Helaas even geen rekening gehouden met de zon en het water. ikhad de zonnenbrandcreme bij me, maar zoals een iedervroeger zijn slotondooier in zijn dashboardkastje bewaarde........... Dus knal verbrand in mijn gezicht.

Zo ik ga nog 1 keer naar de Swan River kijken, en in mijn favourite bar aan de rivier een biertje drinken. En daarna ga ikme mentaal voorbereiden op mijn walkabout, zoals Crocodile Dundee dat noemde.

Na Darwin ga ik ruim een week de bush in, dus ik weet niet of ik staat ben de mailen of te smsen, hoewel...... in Doetinchem, Nijmegen en Limburg hebben ze ook internet. Dus dat gaat wel lukken.

gr, Wim

Reacties

Reacties

naomi

Wim ik mis je!!!!!!
Is het leuk??
Ben nu ziek

wieltjes

Zijn die Australiers zeer blij mee dat jij vuur kan maken. Nog nooit hebben ze zoveel bosbranden gehad als nu.
Naar bed om 6:40 is minder zwaar dan uit bed om 6:40, of was dat nou andersom?

AvdB

He Wim,
Leuk om af en toe je ervaringen te lezen... Toch even

a. OFS is op de rails (in september een uitzonderlijke score!!)
b. Ruud de Keijzer, divisie directeur ICT gaat verlaten. Ruud wordt per 1 januari 2010 directeur bij Task24. Wij bedanken Ruud voor alles wat hij de afgelopen jaren voor Ordina heeft betekend.

Barend de Zoete gaat Ruud opvolgen als divisie directeur ICT.

Wim

He Arno, ik hoorde dat van Eric gisteravond, en had mijn geld al op Barend gezet. En wat betreft september, ik wist niet dat mijn salaris zo zwaar op de OFS begroting drukte. Maar goed te horen dat het zo goed gaat

Wim

Inderdaa Wiel, oefening baart kunst, maar als ik een vuurtje maak, dan fikt het ook. Nu kijken hoe met met de bouw van de iglo's hier is. En ja, ik moet 6 uur opstaan

Wim

He Naomi, het is leuk en warm hier. Gaat prima met me. beterschap. Wim

DJ Underground

3-0...

Gisteren even contact met de Wasbeer gehad. Hij belde me om een update te geven van jouw beslommeringen want hij had een SMSje van je ontvangen. Nadat ik hem verteld heb dat ik ook tot de intimi behoor, heb ik 'm aangeboden om jouw blogs uit te printen en per postduif naar de wasserette te sturen...

Ben je gisteren nog in de duinen van Schoorl geweest? Stonden ook weer in brand...

Grtz.

Wim

Tja, als de wasserette net zo meegaat in de tijd als de wasbeer met internet, dan gebruikt hij in 2030 nog steeds de mangel en een Afghaan.
Leuk dat fikkie in de duinen in Schoorl, maar dat is peanuts vergeleken met de branden hier. We zijn er zelfs een paar keer langs gereden, het is alsof je op oudejaarsavond door de Stevinstraat rijdt, op het moment dat het de wasbeer lekker met de kerstbomenfik bezig is. Je ziet niks meer.
En wat betreft de muziek, hier hadden de 2 chauffeuses 15GB aan mp3 bij zich, je kon aanvragen wat je wilde, ze hadden het. Ik had even het gevoel dat DJ Underground aan het stuur zat, een bus met muziek.

DJ Underground

Tja, en wij maar denken dat de bananrepublieken bij de grens van Nederland beginnen. Als je de Wasbeer, zijn mangel en de Afghaan meetelt beginnen die dus bij Delft...

Weet je trouwens zeker dat er in Australië niet ergens een croc rondzwemt die een rennie nodig heeft omdat-ie al 30 jaar rondzwemt met het been van Andy?

Tenslotte: 15 Gb is nog geen 105 Gb dus er is maar één DJ Underground...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!