wimdewereldrond.reismee.nl

Van Darwin naar Alice Springs in 9 dagen

Ik heb het gehaald, ik ben eindelijk de bush uit en in Alice Springs. Wateen reis. Ik heb toch veel meegemaakt, maar dit sloeg werkelijk alles. Ikweet niet eens waar ik moet beginnen.

De reis bestond eigenlijk uit 3 keer 3 dagen. 3 dagen Darwin en omgeving, danin 3 dagen van Darwin naar Alice Springs, en tenslotte 3 dagen 500 km ten westen van Alice Springs. De eerste 3dagenreden we in een4wd truuk met 16toeristen en eenchauffeuse, Yvonne. Deze oma reed volgens mij al 30 jaar het zelfde rondje, want het wasallemaal zeer plichtmatig. Bovendien had ik het idee dat ze aan het trainen wasvoor Parijs Dakar, want ze reed als een waanzige door de stofwegen ende woestijn.De eerste 3 dagen is ook mijn interesse voor crocmanagement gewekt, en dit heb ik tot het einde van de reis kunnen beoefenen. Gevleugelde kreet was danook '3 meters is good, 10is better'.Dit zei ze elke keer alswe in de buurt van water waren. Wat zij niet wist, was dat ikvoor ik wegging alle afleveringen van Steve Irwin had gezien, dus ik wist precies hoe je met en krokodil moest vechten: eerst met een zaklantaarn tussen zijn ogen schijnen, daneen V maken met middel- en wijsvinger, en zo in zijn ogen prikken, vervolgensop zijn rug gaan zitten, tape om zijn bek, klap op zijn hoofd en de krok is uitgeschakeld. Deze kennis leverde mij in de groep de bijnaam Steve Irwim op.

In deze eerste 3 dagen is ook het groepje onstaan waar ik de gehele 9 dagen mee ben op getrokken, en gisteren helemaal doorgezakt ben in Alice Springs, om afscheid van elkaar te nemen, en dat we het uiteindelijk gehaaldhebben.Ik zalzeeven voorstellen:

Jack (ik noemde het Captain Jack), een Nederlander uitIJmuiden.

Ollie (Spiderman, omdat hij gebeten was door een spin), de eerste Duitser die ik ben tegengekomen die volgens mij in het verkeerde land is geboren. Het is alles was een Duitser niet is. Hij houdt niet van voetbal. graaft geen kuilen, en legt niet zijn handoek 's avonds in de bus, zodat hij 's morgens een goedplekje had. Daarnaast had Ollie met 200 kom per uur de Porche van zijn pa in de prak gereden.

Nadia (Swiss Miss), een dametje uit Zwitserland,waarvan ik me afvroeg of haar ouders wel weten dat ze op reis is, als ze 20 was, was het oud.

Sharon, een Australische. Zij begreep in het begin werkelijk niks van deze 2 hollanders, maar na wat knedenen humor, trok ze snel bij.

Een Engelsman noemde ons de laatste dagen Captain Jack en the CrocodileManagent Collective. Andy was eind 50, en de eerste keerdat ik hem zag, vroeg ik of hij zijn knie had verwond, omdat er een verbandje omheen zat. Nee, was zijn antwoord,zijn rechter onderbeen was 30 jaar geleden geamputeerd vanwege een motorongeluk. Ai......., niet gezien dat die van plastic was. In de bus klikte hij zijn been af, en als we gingen lopen klikte hij die weer vast. 1 keer zat zijn touclip niet goed, en viel zijn been er spontaan af. Ook vertelde hij het verhaal dat hij jaren geleden een keer Holland dat gemist. Hij reed door Belgie, en dacht vervolgens dat hij in Holland was. Hij was echter door het smalle stuk van Limburg geraast (denk in 10 minuten), om er vervolgens achter te komen dat hij al in Duitsland was.

Maar goed, de eerste 3 dagen was echt afzien. Naast wat rotstekeningen zijn we de laatste dag naar 2 watervallen geweest. De reis bestond uit 1 uur rijden op asfalt, 1 uur met 20 km per uur een parcour ala Parijs Dakar afleggen, en dan nog eens 1 uur in 40 graden in de schaduw over rotsen klauteren om bij een waterpoel uit te komen. En wat onze Yvonne ons niet verteld had, was dat het droge seizoen bijna over was, en dus.... de watervallen opgedroogd waren. Goed, na 10 minuten deze modderpoel gezien te hebben, moesten we uiteraard dezelfde route weer terug, om er achter te komen dat de airco in de truuk het had begeven. Onderweg dacht ik dat ik werkelijk in een zweedse sauna zat, zo warm was het. Ik was helemaal doorweekt, maar ook echt nat. Engoed, toen we weer op het asfalt waren, gingen we eindelijk terug naar de beschaving, dwz Darwin, alleen dat was nog eens een reis van 450 km. Dat is verder dan Den Haag - Parijs. Om vervolgens in Darwin in een zogenaamde dorm ondergebracht te worden, een slaapzaal zoals ik die uit het leger ken, met 4 stapelbedden en weer geen airco. Ik had het weleven gehad eerlijk gezegd, maar toch doorgegaan.

Vervolgens ging de reis 3 dagen van Darwinnaar Alice Springs. Op de eerste dag na (diewas geweldig, Katherine Gorge gezien), was eronderweg weinig te zien. Maar een goede touroperator heeft bezienswaardigheden, dus ga je de meest gekke dingen bekijken. En als wel opgevoed kuddedier ga je natuurlijk mee. Zo hebben wedeoudste barvan Australie gezien, eenverkeersbord met een krokodil er op, een dorp met1 verkeerslicht( zeg maar het Almelo van Australie) en een oud telegraaf station dat leeg was opeen buro en een kastvan waaibomenhout na.Ook wist onze sjoof Michelle (ja weer een vrouw, de 3e was dat ook) bij iedere stad te vertelllen dat er veel gevochten werd in de pubs. Nou, je kan de opwinding wel begrijpen. Oh ja, we zijn ook nog de steenbokkeerkring gepasseerd, uiteraard stoppen, is gemarkeerd, dus allemaal een fotootje van maken. Uiteraard werden we in Alice Springs weer in een dorm gemoffeld, weer met 8 mensen per zaal.

De laatste 3 dagen gingen we naar de beroemde Ayers Rock en Kings Canyon. De Rock is 1 van de beroemdste bezienswaardigheden van Australie. Een enorm rotsblok, waarvan er maar een stukje boven de grond is, en 6 km er onder. Gewelding en mooi, en dus er naar toe. Nou, dat is niet erg, maar er is natuurlijk ook weer een excursie verzonnen, de zogenaamde basewalk. Een wandeling van 7,5 km, in 40 graden om de rots heen. Ik heb meerdere malen gevraagd waarom we nou om die rots moesten lopen, alsof we in Mekka waren, waar ze om de Kabala lopen. Niemand heeft het me kunnen uitleggen. Maar als goed kuddedier loop je braaf mee. Wat ook vreemd was, was dat er om de 300 meter een bordje stond met de aanduiding waar je was en hoe de route verder ging. Nou daar begreep ik werkelijk weer niks van. De rots is 300 meter hoog en een paar km lang, je ziet hem al van 20 km afstand, er gaat 1 pad langs, en je ziet hem steeds rechts van je. Dus hoezo verdwalen.

Tja en dan komt natuurlijk de onvermijdelijks zonsop- en zonsondergang. Laat ik maar beginnen met de zonsondergang. Wat een circus was dat. Staan er werkelijk 20, 30 bussen op en parkeerplaats. Daarvoor is een plek waar je dan kan kijken. De meeste mensen zaten opeen stoeltje, met een bord eten en een glas champagne te kijken hoe de zon op de Rock scheen, terwijl die onderging. Zoiets heb ik nog nooit gezien. En weet je, de zon ging onder.

En dan de zonsopgang. Ik ben er voor de zoveelste keer ingetrapt, ik had het moeten weten, maar zoals eerder gesteld, ook ik ben kuddedier. 1/2 4 op, 1/2 5 in bus naar de plek waar je dat goed kon zien, en wat denk je? Het hele circus van de avond ervoor had zich verplaatst naar de deze voorstelling. Nu zaten er een aantal een lekker bordje melk met musli weg te happen. Maar goed, in het donker, wachten tot het moment dat de zon op zou komen. En, en, en, ik had het moeten weten, ik heb zoveel ervaring, vorig jaar in Indonesie ook ingetrapt. HET WAS BEWOLKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Ongelovelijk, ik denk dat dit nu de 5e keer was dat ik zoiets meemaakte. Dus geen zon,en we moesten natuurlijk, samen met de andere bussen weer racen naar de volgende excursie, dus om 1/4 over 6 allemaal de bus weer in, om te zien dat 2 minuten laten de wolken verdwenen en de zon zich liet zien. AHHHHHHHHHHHHHHHH!

Als laatste zal ik nog wat zeggen over het kamperen. Uiteraard eenvoudig en behelpen, maar dat dat was op zich wel te doen. Er was altijd wel een 2 persoonstent met een matrasje. Je had ook de mogelijkheid om buiten te slapen, in een zogenaamde 'swag', een slaapzak met een matras zeg maar. Wel moet je al je spullen in de swag doen, en 's nachts doodstil liggen als er eventueel een dingo aan je oor likt. Ik kreeg even een deja vu van mijn dienstplicht, dus dat heb ik niet gedaan. Ontbijt, lunch en diner werd door de groep klaargemaakt. Ook niks mee, ware het niet dat iedereen wilde helpen, Dus stond er 1 iemand af te wassen, 9 af te drogen (lekker efficient), 4 mensen 3 blikjes mais op te maken, 5 mensen 10 tomaten te snijden en ga zo maar door. Daar was ik gauw klaar mee. Ik deed mijn 1/24ste deel, en dus beperkte ik me per keer tot half open maken van 1 blikje mais, of een kwart snijden van een komkommer. Wat een onzin was dat.

Maar om alles samen te vatten, het waren 9 fantastische dagen, geweldig mooie dingen gezien, en ook leuke reisgenoten tegen gekomen. Uiteraad gaan we elkaar weer zien, bellen, mailen........

Morgen vlieg ik naar Cairns, om weer verder te reizen. Daar vandaan ga ik naar het zuiden langs te kust, richting Melbourne. Het gaat jullie allemaal goed.

Reacties

Reacties

Wieltjes

Volgens mij heeft die Ollie de fiets van mijn opa gestolen. Je hoeft trouwens niet helemaal naar Australie te reizen om met 40 graden in de schaduw rond te hobbelen, dat doe ik namelijk elke zomer in Madrid.

Smitjes

Hoi Wim,

Heerlijk om je verhalen te lezen. Ik maak me toch wel een beetje zorgen om je: Vrouwelijke chauffeurs, omgaan met Duitsers, rondjes om een rots lopen (trainen voor NY?), terwijl het Rokjesdag in Darwin was.

Dacht ik dat ik toch een hele grote Samsung tv in huis had. Nou ik kan jullie vertellen dat met de DSB affaire hij toch bijna in de voortuin lag.
Verder zijn wij in de afgelopen 2 weken gedaald in achting bij de dierenwinkel. Rob zat lekker op de bank, bleek de hamster niet in zijn kooi te zitten maar onder Rob. Ooit wel eens een hamster van een halve cm gezien. Balen nieuwe halen.
Kom ik er twee dagen later achter dat het vrouwtjeskonijn een mannetjeskonijn is. Ik had nog zo gezegd geen mannetje. Die sproeien namelijk, soms letterlijk in je gezicht, het blijft een man he.
Terug naar de dierenwinkel, ooit wel eens een konijn geruild. Sorry maar deze is niet goed ik wil een andere.
Het gezicht van de mevrouw van de winkel sprak boekdelen, zeker nadat ik haar eerder eerlijk het hele verhaal van de hamster had verteld waar mijn man op was gaan zitten.
Trouwens wel handig zo'n afklikbaar been heb je meer beenruimte.
Volgens mij zijn die bordjes voor als je het zat bent en terug wilt.
Mijn moeder is net terug uit Brazilie heeft in haar bikini op de Copa Cobana gelegen, raar idee is dat.
Heb afgelopen dinsdag met Erik en 9 kinderen in de dierentuin gelopen. Carolien was met Cor naar de dokter. Ja en dat heb je met Erik al heb je hem 3 jaar niet gezien hij past als een warme jas en helaas was er 's ochtends vroeg in het koude zonnetje geen rum bij de chocomel anders hadden wij alvast een pre-ski gehad.
Wim doe geen dingen die ik ook niet zou doen, we mailen.

Directeur

Heee Ome Wim, onze enige echte Directeur,

Jeetje wat een verhaal zeg! Het klinkt als de goede Duitser, de foute Hollander en een echte Granny erbij, leuk trio jullie. En wie is nu Captain Slow? Die miste ik nog in je verhaal.
Grappig om te lezen dat je je beroep als manager ook tijdens deze reis niet verlogend als crocmanager. Ik vraag me dan wel af wat je met deze beesten doet? Dat moet je toch eens uitleggen. Jou bezweringen zijn bekend, die truc met je vingers heb je al eens eerder geprobeerd, maar destijds liep dat helemaal fout af. Maar ja, van fouten leer je, nietwaar?

Ten aanzien van de rest van je reis zou ik al die geplande tourtochtjes schrappen en gewoon via de locals iets ad-hoc organiseren. Gewoon lekker eigenwijs, je bent immers geen koe toch?

Cheers,

De Directeur

ps. Waar zijn je foto's?

Aan de Directeur

He Martin, tja, managen zit in mijn bloed he? En crocmanagenment is niks mee dan van 10 meter afstand kijken of er een croc te zien is, en als je die niet ziet is het veilig. Dat geef ik dan door aan mijn reisgenoten, en kunnen ze lekker zwemmen. Ik ga overigens alleen over crocmanagment boven de waterlijn, voor onderwater crocmanagement volg ik nu de cursus voor gevorderde.

gr, de enige echte Directeur.

aan de Smitjes

Wat een dierenbeul, vreselijk. Maar ik neem aan dat jullie de hamster, zoals een goed Zuid Amerikaans gebruik doormidden gehakt hebben, uitgevouwen, en op de BBQ gelegd hebben. En is Flappie al uitgenodigd voor 1ste kerstdag?

gr, Wim

Aan Wieltjes

Het is nog erger met Ollie, ik zou gisteren met hem nog en biertje met hem gaan drinken, blijkt hij in het ziekenhuis te liggen. En dat allemaal door een spinnetje. Maar ik zei al eerder, Ollie is in het verkeerde land geboren. En wat betreft die stoere verhalen over 40 graden, jij bent de meest bleke nepspanjool die er rondloopt, want volgens mij leef jij alleen maar in de schaduw. Ik heb in 2 weken Australie meer zon gezien dan jij een jaar in Madrid.

gr, Wim

Aan DJ Underground

Ja, je kan wel stoer beginnen over je 105 GB, maar als de die in je keldertje op oude jaarsavond niet aan de pruttel krijgt, en je daar van 11 - 1 zit te pielen met je routertje, dan heb ik liever 15 GB in een bus die wel muziek geeft.

PS: Scherp voor morgen?

Aan de Smitjes

Lekker aan het frisbeën met die hamster jongens?

Aan de Smitjes

Perdon, afz. Wieltjes

de DIKKIES

Hallo Wim
we hebben je reisverhaal gelezen en het was zeer spannend , we volgen je reis op de computer en de wereld-atlas , dus we weten waar je precies zit en ook in welk hotel. Nou veel plezier en voor de rest een prettige vacantie.
de DIKKIES

Smitjes

Mop uit het bunny hotel:
Wat is het verschil tussen de G-spot en een golfbal?
Mannen zoeken 20 min naar de golfbal en maar 2 tellen naar de G-spot.
Er is toch ook zo iets als een haaien baken of zo. Twee kilometer uit de kust zijn er van die sonar apparaten die de haaien op afstand houden. Maar goed zal je altijd zien dat je een stroomstoring hebt als jij gaat zwemmen.
En Wim ik zei nog zo niet met vreemde vrouwen meegaan, had je wat gedronken?
Zondagavond laat Peter R. de Vries zijn achtervolgingen zien van snelheidsflitsers en de direkteur van VVN die 170 km/u naar huis rijdt. Lijkt me geweldig. Neem aan dat hij nu wel een sanctie krijgt.
Hoe zit het trouwens met de Mexicaanse griep in Australie, vandaag was hier de 11e dode.

@Smitjes

Inderdaad, er zou maar stroomstoring zijn, dan heb je dus niks aan zoo een baken. En wat betreft de mexicaanse griep, ik hoor er niks van. Komt waarschijnlijk omdat het een groot land is met weinig mensen. De enige plek waar ze spastisch deden over de mexicaanse griep was Hong Kong, daar liepen ze allemaal met mondkapjes, maar dat kan ook iets met slechte adem ie maken hebben

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!