wimdewereldrond.reismee.nl

Cairns, voederplaats voor de witte haaien

Ik ben sinds 2 dagen in Cairns, de uitvalsbasis om te gaan duiken en snorkelen bij het Great Barier Reef. Het aantal excursies, duiktochten, snorkelavonturen, bungiejumpen, skydiven, raften, fietsen, kayakken etc. is overweldigend. Als ik een witte haai was zou ik gewoon met mijnmond open voor de haven van Cairns gaan liggen. De toeristen vliegen als gebrade kippen zo zijn mond in, en dan is het niet eens hoogseizoen.

Maar goed, voordat ik naar Cairns ben gevlogen heb ik noganderhalve dagin Alice Springs doorgebracht.Daar is werkelijk bijna niets de doen. Als je vanaf de hoofdstraat per ongeluk rechts afslaat, sta jena 300 meter ineens in de woestijn.Hoogtepunten zijn de Flying Doctors (maar voor minder dan 3000 euro rukken die niet uit) en natuurlijk weer een dierentuin en crocfarm (iederezichzelf respecterend dorp of stad heeft in Autralie eenzoo). Ik ga niet naar een dierentuin. Dieren zie je in het wild of bij de visboer, maarniet achter tralies. Dat geldt toch ook andersom. Ik heb nog nooit een bus met pinguins zien stoppen voor deScheveningse gevangenis, naar binen zien gaan, fotoos van gevangenen nemen, pinda's in hun cel gooien en weer weggaan. Wij doen dat wel. En wat betreft de crocfarm, ik ga als ervaren crocmanager nietnaar tamme crocs kijken.

Had 's avonds nog afgesproken met de Spiderman en de Swiss Miss, en wat blijkt, onze Ollie ligt in het ziekenhuis. Ze willen toch even naar zijn spinnenbeet kijken. Ik verdenk hem ervan dat hij gewoon een normale kamer met een gewoon bed en TV wilde hebben, want hij slaapt al maanden op slaapzalen.

'S ochtends voor ik weg ging wilde ik nog even mijn mail checken in Alice Springs. Was mijn internetshoppie dicht, dus maar om de hoek gegaan. Wat blijkt, er staat een een Nederlandse dame in de winkel, die ook nog tours verkoopt. Australie was voor haar het 7e land waar ze werkte. Ze had een hond, en als die dood was, ging ze weer verder. Kijkend naar de lichaamstaal van de hond geef ik haar nog 1 week. Maar goed, al pratend werd ik helemaal ingepakt. Met 2 tours, 1 busreis en 300 euro armer verlietik haar winkeltje. En ik wilde alleen maar mijn mail checken....

Goed, op weg naar het vliegveld met de taxi en je raadt het al, de sjoof was weer een allochtoon, ditmaal uit Zimbabwe. Slechts 1 vrouw, en hij heeft me een 1/2 uur onderhouden over de situatie in Zimbabwe.

Ik ben opgevoed met Schiphol, dus kwam ik 2 1/2 uur van te voren op het vliegveld van Alice Springs aan. Helaas, het vliegveld was nog dicht!!!!!!. Wat krijgen we nou weer. Bleken er die middag maar 2 vluchten te gaan, en het inchecken start 1 1/2 uur van te voren. Maar je bent dan ook in 30 secondern ingecheckt, dit in tegenstelling tot Schiphol, daar gaat een stel rustig eens lekker over de balie leunen om hele verhalen op te hangen over...., ja waarover weet ik nooit maar dat kan zo maar een kwartier duren.

In Cairns had ik gelijk een vriend, namelijk de sjoof van de taxi. Hijheef me in 20 minuten wel 20 keer mate genoemd, en hoopte me binnenkort weer in zijn taxi te zien. Je ziet naar hoe makkelijk je vrienden maakt, in 1 dag had ik er 3.

Mijn hotelkamer is een soort keldertje, wel groot maar ook donker. Het doet me een beetje denken aan de eerste keer skieen in Ischgl met Jan en Dj Underground (wat is in een name). Daar werden we door Frau Salner weggestopt in het Untergeschoss. Frau Salner was de docher van Herr Salner, heer op leeftijd, die zijn hele leven bij de vrijwillige brandweer van Ischgl had gezeten. Nou, neem van mij aan, Herr Salner is zeer regelmatig uitgerukt om ergens een brandje te blussen, want het halve dorp heet daar Salner.

Maar goed, Cairns is leuk, maar na 2 dagen wel gezien. Ik heb de afgelopen dagenme bezig gehouden om mijn managementaandacht te verplaatsen van crocmanagement naar sharkmanagement. Dit gaat net ff iets anders. Een haai schakel je als volgt uit. Je geeft hem een klap op zijn neus, dan van beide kanten een vinger in zijn ogen en een duikfles in zijn bek. Hij schrikt, zwemt weg en als hij op je af komt, schiet je de fles kapot. Kaboem, shark aan flarden, kind kan de was doen (zie Jaws I).

Morgen ga ik 2 dagen naar Cape Tribulation, ten noorden van Cairns (1 van de tours die lieve Irma me in mijn mik geschoven heeft). Heb een hutje aan het strand (heb ik thuis ook, alleen staan er ca 10 flats voor). Bovendien ga ik met een zeilboot naar het Great Barrier Reef, en dan snorkelen. Ja, in het jachtgebied van de witte haai. Dit kan dus mijn laatste verhaal zijn, maar wil je het zeker weten, volg zondag en maandag pagina 101 van teletekst. Als daar staat dat een Nederlander is aangevallen door een witte haai, weet je dat ik dat was.

Maandag vertrek ik naar Airlie Beach, om zo verder te gaan naar Hervey Beach, Sydney, Melbourne, Adelaide en weer Melbourne. Alle busreizen etc. heb ik vanochtend geboekt bij Greyhound.

Ik ga weer genieten van Cairns, gelegen in het noorden van Queensland, de sunshine state zoals dat op alle kentekenplaten staat. Alleen regent het hier nu al 3 dagen......

Reacties

Reacties

de DIKKIES

Hallo Wim
We hebben je verhaaltje gelezen en dat worden drukke dagen voor je.Als de regen ophoud en de zon schijnt weer dan is het een hele belevenis en zijn de dagen zo om.
nou de groetjes en tot de volgende keer
ps De klok is hier een uur terug gezet dus wintertijd

de DIKKIES

Wieltjes

Dat snorkelen zal best wel goed gaan. Ik zie je nog snorkelen in het zwembad in Lloret (1983) om een muntje boven water te halen.
Vergeet je badmuts niet.
Gr. Wiel.

Unknown

Goed gedaan, wim

Kajakker jaagt haai weg met peddel
Uitgegeven: 31 oktober 2009 10:25
Laatst gewijzigd: 31 oktober 2009 10:25
SYDNEY - Een Australische kanovaarder heeft een witte haai weg weten te jagen door het enorme dier meerdere malen met een peddel op zijn kop te slaan.

@Unknown

Blij met dit verhaal (wie je ook bent) maar dit is een amateur. Een prof heeft geen peddel nodig, die gebruikt alleen zijn vuisten

@Wieltjes

Ik leek de man van Atlantis wel, had die hele snorkel niet nodig. En wil jij op dit publieke forum niet over LLoret de Mar beginnen, anders moet ik je vrouw ook gaan informeren.......

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!