wimdewereldrond.reismee.nl

Ik weet waarom Nieuw Zeeland zo groen is

Dat komt door de regen. Want het regent al dagen hier, en vanmiddag is het eindelijk droog geworden. Echt waar, het is vreselijk mooi hier, maar ook vreselijk nat, wat een weer soms.

In de loop van deze middag ben ik aangekomen in Franz Josef, aan de westkust van het zuid eiland, zeg maar halverwege. Heb inmiddels Kaikoura, Nelson en Greymouth achter me gelaten. Zoals ik al eerder vertelde, in Kaikoura gebeurt weinig, en dan bedoel ik ook niks. Ik heb overnacht in het plaatselijke Fawlty Towers. Ik vraag me werkelijk af hoe ik daar nou weer terecht ben gekomen. Inchecken deed je aan de bar, ze waren al verbaasd dat er iemand een kamer had. Maar het hoogtepunt was 'sochtends toen ik wilde uitchecken. Aangezien er een gemeenschappelijke douche was, besloot ik vroeg op te staan, voor het geval er 10 personen stonden te wachten op een warme douche. Goed nagedacht, want ik was de eerste, en wat achteraf bleek, de enige. Er was dus helemaal niemand in het hotel, ook geen eigenaar of zo en alle deuren waren op slot. Als er brand was uitgebroken, had ik niet eens pagina 101 van teletekst gehaald, want niemand wist dat ik daar was. Na veel gerammel en gemorrel kreeg ik de buitendeur open. Aangezien ik nog moest betalen, ging ik op zoek naar iemand die mijn geld wilde hebben. Na 20 minuten kwamer een kerel te voorschijn, die me verbaasd aankeek, was gisteren net terug uit Angola, en vroeg wat ik zocht. Ik wilde mijn geld kwijt vertelde ik hem. Dat was geen probleem, hij maakte de bar open, vroeg wat ik afgesproken had, en ik werd vrijgelaten. Hoera, ik kon met de Magic Bus (zo heet dat ding waar ik mee reis) mee naar Nelson.

Het reizen met deze bus is ook wel een belevenis. Ik heb in Nederland een pas geboekt, en je bent verplicht in alle steden waar deze bus stopt minimaal 1 overnachting te doen. Op zich geen probleem, want met name het op zuid eiland waar ik nu reis doen ze belangrijkste plaatsen aan, hoewel je soms in bepaalde plaatsen maar 1 nacht blijft omdat er niks te doen is. Maar er zijn ook een aantal merkwardige zaken, waardoorals ik terug ben in Christchurch afscheid van deze Magic Bus ga nemen.

Laat ik beginnen met de route. Ik begon in Christchurch, en maak een rondje en kom dus weer terug ik Christchurch. Daarna moet ik weer naar Kaikoura (waar dus niks te doen is, behalve hotel Fawlty Towers) en dan kan ik pas oversteken naar het noord eiland. Bovendien, bij nader inzien, doen ze op het noord einland niet de plaatsen aan die ik wil zien. Dus in Christchurch neem ik de trein en pont, en ben in 1 dag in Wellington, het noord eiland.

Daarnaast is de bus gericht op bekpekkertjes. Op zich geen probleem, maar ik dacht dat die grote bekpekkertjes zo zelfstandig en vrijgevochten waren. Nou, wat mij betreft zijn het kleine bekpekkertjes. De bus is een rijdend reisburo, waar je steeds formulieren in moet vullen in welke hostel je wil blijven (de sjoof gaat dan uitgebreid bellen, uiteraard alleen de hostels die aangesloten zijn bij Magic). Geen van de bekpekkertjes heeft iets geboekt en vullen allemaal braaf dar formuliertje in. En ja, ik noteer dat ik in een hotel verblijf, en de sjoof kijkt je wazig aan. Bovendien zet hij je alleen maar af bij een aangesloten hostel, dus vraagt hij ongerust of ik weet waar ik moet zijn en en zo. Dan moet je ook weer opgeven wanneer je vertrekt, zodat hij dat weer in zijn adminstratie kan opgeven. Ik heb dat via internet gedaan, maar de bekpekkertjes laten dat de sjoof doen, je weet nooit. En tenslotte de activiteiten. Overal waar je bent kun je van alles doen, en de sjoof in de bus wil 's morgens weten wat je aan het eind van de middag gaat doen, en de dag er na. Zijn doel is die bekpekkertjes zo snel mogelijk na aankomst een kayak in te duwen, de volgende morgen ze in een helikopter te krijgen om ze 's middags op een quadbike te frommelen,om ze de volgende morgen weer vroeg in de bus te krijgen. En danbegint het circus weer helelmaal overnieuw. Aangezien ik de sjoof niet nodig heb om mijn dingen te regelen, ben ik een uitzondering in de bus, maar ik doe evenveel en meer dan die bekpekkrtjes, alleen wanneer ik wil en in mijn eigen tempo. Zo ben ik nu in Franz Josef, de sjoof zei tegen de bekpakkertjes dat ze 2 nachten moesten blijven, zodat ze weer verder konden racen naar Queenstown. En uiteraard, de bekpekkerjes blijven braaf 2 nachten. Ik blijf er 3, en ben blij toe, want het is hier mooi en relaxed.

En dan het gedrag van die bekpekkertjes, ik begrijp ze soms niet. Ze slapen elke nacht in een half stapelbed, voor 15 euro (lekker goedkoop), sjouwen de hele reis tassen met levensmiddelen mee, knagen eens op een winterpeentje, slapen de hele reis, zie ze nooit in een restaurant, of bar, maar gaan wel een halve dag voor 200 euro met een helikopter de gletscher op. Het zal wel aan mij liggen.

Maar goed, van Kaikoura ging ik naar Neslon, en na de verplichte zeehondenstop (ik heb het gehad met die beesten) kwamen we 's avonds aan. Alle bekpekkertjes weer een half stapelbed, en ik voor 50 euro een balzaal van een kamer. De volgende dag Nelson verkennen, daar heb je geen ochtend voor nodig, hooguit een 1/2 uur. 's Middags in de heuvels van Nelson gewandeld, en het centrum van Nieuw Zeeland gezien, een vreselijk steile wandeling, zwaar hijgend kwam ik daar boven aan. Maar de volgende dag stond eenbezoek aan het natuurpark Abel Tasman op het programma. Ik had een zeehonden annex wandeltour geboekt. We zouden eerst met de boot langs de kust van het natuurpark varen, kijken naar weer die vreselijke zeehonden, en dan op een strand worden afgezet, en gedurende 3 uur een stuk door de bossen teruglopen naar een volgend strand waar de boot je weer ophaalde. Ik dacht dat ik een landtour had geboekt, ipv een onderwaterexcursie. Ik stond op en het regende en regende. De tocht met de boot bestond uit iedereen in de boot proppen (er was een bovendek, maar ja), racen langs de kust, nog even door een raampje 2 zeehonden gezien, en toen in de stortregen afgezet worden op een strand voor de wandeltocht. En ik zal eerlijk zijn, ik was helemaal verzopen toen ze me ophaalden, maar het was fantastisch. Wat een schitterende wandeling was dat, wat een natuur en bos, zelden zoiets gezien. Dus dat maakte eigenlijk alles goed.

De volgende dag van Nelson naar Greymouth. Na de verplichte zeehondenstop (eerlijk waar, we gingen weer naar die beesten kijken, ik vermoed dat ze meereizen en dat ze steeds van te voren worden neergelegd op een rotsblok) kwamen we, in de regen uiteraard, aan in Greymouth. Laat ik zeggen, dat plaatsje zal het wereldnieuws niet snel halen, want daar gebeurt werkelijk echt helemaal niks. De sjoof had in de bus de bekpekkertjes nog een brouwerijexcursie in hun mik gepropt, ik besloot mijn eigen bierexcursie te houden, en achteraf bleek dat de juiste keus te zijn, want 's ochtend voor de bekpakkertjes weer in de bus gingen slapen, klaagden ze steen en been over te weinig tijd en en te weinig bier.

De reis vandaag van Greymouth naar Franz Josef was rustig, waarschijnlijk omdat we voor het eerst geen zeehonden gingen kijken (waarschijnlijk hadden ze een dag vrij). Uiteraard stopten we om het uur weer ergens waar volgens de sjoof iets bijzonder was. Zoals in Ross, een oud goudzoekersplaatsje, waar je voor 4 euro zelf in een teil met een pannetje goud kon zoeken, met een gegarandeerde hoeveel goud dat je zou vinden. Ik hoop dat de waarde van het goud dat ze in de teil hebben verstopt minder is dan 4 euro, anders is de tent snel failliet.

Zoals gezegd, ik ben nu in Franz Josef, waar ik morgen de hele dag een gletscher ga beklimmen, en vrijdag 's ochtends met een helikopter boven op de gletscher wordt afgezet om daar 2 uur rond te springen en om 1/2 6 ga kayakken op een meer om (ja, daar komt ie weer) de zon onder te zien gaan (wedden dat die ondergaat). Alles is wel van het weer afhankelijk, dus wat ik over 2 dagen daadwerkelijk gedaan heb weet ik zaterdag pas.

Zo dat was het weer, het gaat jullie goed, en hoop dat jullie allemaal braaf geweest zijn het afgelopen jaar, want zaterdag komt de sint weer langs. Ik ben benieuwd wat er in mijn schoen zit......

Reacties

Reacties

Wiel

In jouw schoen?
Water!

de DIKKIES

Hallo Wim
We hebben je verhaaltje gelezen, wwe hebben in het reisboekje van N-Zeeland je route gevolgd er staat ook in wat je gedaan heb of nog moet doen, voor de rest gaat het hier zijn gangetje en hebben we hier de regen die jij daar gehad hebt.
Voor de rest is er weinig nieuws en ik zou zeggen tot de volgende keer

de DIKKIES

Mike

Ik heb nog wel een leuk dossier voor in je schoen :-)
By the way, Achmea CBA live en contract Rabo, gaat lekker sinds je weg bent :-)

@ Wiel

Van je vrienden moet je het hebben, bedankt voor de ruime hoeveelheid water in mijn schoenen

@Mike

He, Mike, ontzettend leuk om van je te horen, en dat het goed gaat. Klasse dat Achmea live is en dat het contract met de Rabo er is. Ik hoop dat alles voor de rest ook goed gaat. Zoals je wel merkt heb ik het hier geweldig naar mijn zin.
Tenslotte bedankt voor het oude dossier. Ik kan het dossier echter niet lezen, omdat een zogenaamde vriend water in mijn schoen heeft gedaan.
Ga je dat dossier nou echt bewaren voor me tot ik terug ben. Was toch een grapje toen ik wegging, of was je serieus ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!