wimdewereldrond.reismee.nl

Mijn laatste dag in Nieuw Zeeland

Ook Nieuw Zeeland zit er op. Morgen verhuis ik van Auckland, waar ik nu ben, naar Fiji (als alles er nog staat en drijft) om gewoon eens ruim 2 weken niet veel anders te doen dan wat zitten op een eiland, bij voorkeur liggend in een hangmat onder een palmboompje, wat dobberen in de zee en uitrusten. Het vele reizen gaat je niet in de koude kleren zitten, bovendien heb je het wel soms gehad met weer een vulkaantje beklimmen, dolfijnen kijken en een museumpje pakken.

Het laatste verhaaltje eindige in Taupo. Ik had een dag vrij genomen, geen vulkaan beklimmen en er gebeurde die hele dag niets, totdat er een echte politie aanhouding plaatsvond, voor mijn neus. Een auto werd aangehouden, 1 politieauto er voor, de ander er achter, gillende sirenes en flikkerende zwaailichten. De inzittenden moesten 1 voor 1 eruit. handen omhoog, want achter de portier van de achterste politieauto zat een agent met een pistool in de aanslag. Nou, laat maar komen dan, de NZ uitvoering van Don Corleone. En daar kwamen ze dan, 2 skateboard-dudes en 3 bakvissen, al giegelend de auto uit. Ze kwamen niet meer bij. Na een hoop gefoullieer en gelach, deed de agent zijn pistool weer weg, en met de mededeling ' nooit meer doen' ging de lading dudes en bakvissen weer op weg.

Volgende dag op weg naar Rotorua, stad van geisers, vulkanen en borrelende modderpoelen. 's Middags gelijk naar het museum, was een aanrader volgens de LP. Nou, wat een onzin was dat weer. Bleek een 100 jaar oud badhuis te zijn, dat nu ingericht was als museum. Je zag nog wat oude baden, wat ouwe handdoeken, zeep etc. Maar het hoogtepunt bevond zich onder devloer, de hele aanleg van het pijpgebeuren. Tja, lekker boeiend allemaal. Dan was er ook nog een zaaltje ingericht waarje de spulletjes van 2 missen NZ (1960 en 1970)kon bekijken. Een rokje, een badpak, wat schoentjes. En tenslotte had de plaatselijke potte(n)bakker ook nog een zaaltje gekregen, hij mocht 60 van zijn potten tentoonstellen. Allemaal niet beister boeiend dus. Wederom, voor de echte liefhebber:

http://www.rotoruamuseum.co.nz/

Daarna nog door een Maoridorpje gelopen ( 2 huizen en een totempaal) en een park met bubbelende modderpoelen, het hele park stonk naar de rotte eieren, het ging zelfs in je kleren zitten.

Volgende dag had ik me ingeschreven voor een toertje in de omgeving voor een 1/2 dag. Wat kon me gebeuren dacht ik. Nou, van alles dus. Eerste gingen we naar een plaatselijke geiser kijken, best mooi, maar de mevrouw die ons begeleide maakte er een heus spectakel van. Na 5 minuten heb je zo een spuitende waterbron wel gezien, maar zij kreeg het voor elkaar om er een 1 uur durende show van te maken. Maar dan het 2e deel van het toertje. Een bezoek aan het agrodome. Een echte schapenshow. Kijk naar de website

http://www.agrodome.co.nz/

Nou, veel gezien de afgelopen maanden, maar dit was wel heelbijzonder. In het lokale circustheater, gevuld met 100den aziaten die maar bleven gillen kregen we een show te zien, zoals er maar 1 is op aarde. Eerst kwamen er ca. 20 verschillende schapen 1 voor 1 hetpodium op. Ze gingen netjes op een verhoging staan, die leek op 2 achter elkaar geplaatste blokkerboogjes. Daarna kwam natuurlijk het onvermijdelijke schapenscheren (ik ben in het kijken daar naar een echte prof geworden), vervolgens werd er een koe gemolken, daarna werden door een hond 3 ganzen opgejaagd en tenslotte sprongen 3 honden achterelkaar op de ruggen van de schapen. Je begrijpt het al, dit had ik niet willen missen. Om jullie ook in de gelegenheid te stellen gratis van deze show te genieten, kijk maar naar het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=IRWsC5kU2U8

Daarna ging de reis naar de lokale dierentuin, ook aangeraden door de LP. Tja, ook daar werd je weer niet opgewonden van. Naast de gebruikelijke volgels en vissen, kon je ook een kiwi bekijken. Schijnt heel bijzonder te zijn, echter het zijn nachtdieren en vreselijk schuw. Dus daar gingen we, zijn hok in, in het donker, met zonnebril. Geen kiwi gezien natuurlijk, dit was overigens de 3e keer al. Ik geloof niet meer in die beestjes. Aan het eind van middag ben ik langsgegaan bij een Nederlands echtpaar die al meer dan 45 jaar daar wonen, had het adres via een vriendin van mijn mams gekregen.

Volgende dag ben ik gaan wandelen in de vulkanische vallei, half uur rijden vanuit Rotorua, vreselijk mooi, je loopt wel de hele tijd in de waterdamp met beslagen brilleglazen. Het laatste deel was een boottochtje op het meer, leuk, mooi, maar het merkwaardige was dat de kapitein, die tevens sjoof en gids was, ons tot 2 keer toe een plek aanwees, waar ooit terassen waren, maar door een uitbastingvan van meer dan 100 jaar geledenvan de plaatselijke vulkaan, nu op 50 meter diepte onder het wateroppervlak lagen. Ja, zo kan ik ook een excursie op de Noordzee organiseren. Je zag dus allleen water, meer niet. Dit is wel een leuk filmpje, kun je zien hoe het daar een beetje was.

http://www.youtube.com/watch?v=j9jXqCL7riE

De laatste avond in Rorurua ook nog cultureel gedaan, naar het optreden van de band Jassah in de Fat Dog geweest. Laat ik een korte recentie schrijven. Het aantal bandleden was groter dan het publiek + personeel, en ze deden heel hard hun best de Fat Dog omver te blazen. Aan het interieur te zien, hebben dat meerdere bands geprobeerd, maar tot op heden toe is het niemand gelukt. Het paradiso van Rotorua staat er nog steeds. Wat een herrie was dat.

Oh ja, dan nog iets wat betreft wetgeving rondom alcohol. Ik dacht dat ik nou echt alles wist, hoe dat werkte hier down under en zo, maar ik werd toch weer overvallen. Ik weet dat in Autralie alcohol alleen in Liquorstores verkocht wordt (dat zijn dan wel supermarkten, sommige van deze winkels hebben zelfs een drive through ala Mac Donald's, kun je gelijk aan de gang als je wil), je moet 18 zijn als je drank wil, en dat laten ze je weten ook, alleen drinken op een terras dat door hekken is omgeven, in de Northen Territoty moet je je paspoort laten zien, word je geregistreerd en mag je maar voor 200 dollar per week alcohol kopen (ik ben daar dus nu geregistreerd), restaurants vertellen allemaal dat ze licensed zijn, maar je mag ook je eigen flesje wijn meenemem. Nou er was weer 1 regel die ik niet wist, ik ging op het terassje (2 stoelen tegen de winkelruit aan) een biertje drinken, maar ik werd verzocht naar binnen te gaan, want zij hadden weer een vergunning, waarbij je alleen buiten een biertje mocht drinken, als je ook eten er bij had besteld. Ik haakte helemaal af......

Daarna op weg naar Auckland, met een lijnbus, lekker rustig zou je zeggen. Nou nee dus, de sjoof had besloten ons onderweg te vermaken met regelmatig het zingen van liedjes door zijn microfoon. Niet om aan te horen, je deed geen oog dicht, helemaal niet toen hij het orkest van Glenn Miller na ging doen. Stel je voor, je zit in bus 23 in Den Haag, en de sjoof besluit eens lekker te gaan zingen.

Ben dus nu in Auckland, heb een museumpje bezocht (weer opgezette pinquins, zeehonden haaien en zelfs een echte olifant gezien), een wandeltocht gedaan van 25 km en vandaag wat dingen voor Fiji regelen. Daarbij ook nog even mijn favourite schoonbroer uit zijn bed gebeld, want ik was mijn pincode van mijn mobiel vergeten, en had de pukcode nodig. Hans, nogmaals bedankt, hij doet het weer. En ook nog naar de kapper geweest, een Chinees met de illustere naam Capper Cut (ja, ik kan het ook niet helpen, maar zo heet hij echt, en gezien het model wat hij er van heeft gemaakt, klopt de naam in het Nederlands wel).

Morgen dus naar Fiji, waar ik 2 dagen in Nadi verblijf en dan 12 dagen 6 eilanden ga bezoeken. Ik weet niet hoe het met de commuicatiemiddelen is gesteld daar, in Nadi wel goed geloof ik, maar op de eilanden matig. Kan dus zijn dat ik een tweetal weken uit de lucht ben.

Ik wens jullie fijne,koude, en naar ik begrijp witte kerstdagen, en een goed en velig begin van 2010.

Reacties

Reacties

Fransman

Hey Wim, Mooie verhalen weer. Ook al was je Capper Cut, ik begrijp na het zien van het filmpje heus wel dat je je haar niet bij de Agrodome wilde laten doen.... Stel je voro dat ze je daarna ook nog en pleine plubique zouden afmelken.....

Het weer zal daar wel oke zijn, hier is het een beetje heel erg snowy white. In onze tuin ligt 50 cm sneeuw !! Is nog niet voorgekomen. Bussen en treinen rijden niet tot nauwelijks, autos komen niet van hum plek of komen in de bocht op een kruispunt vast te staan zo als bij mij voor de deur. Dan krijg je interessante taferelen: er wordt geduwd terwijl de auto in zijn achteruit staat, vervolgens een sleepauto ervoor met voorwielaandrijving die ook niet weg komt. En maar gassen met dan ding waardoor het onder de voorwielen van die auto ook spiegelglad werd...,.... en deze dus ook niet weg komt: kruispunt 2 uur volledig geblokkeerd, ik lach me rot. Een beetje sneeuw, iedereen in paniek.

1 lichtpuntje: het is zo goed als 100% zeker dat we een White XMass hebben. Ik kan me niet herinneren wanneer dat voor de laatste keer was.

Als je dit bericht leest zit je al op Fiji (en nou word ik echt jaloers als ik de witte stranden daar met de witte sneeuw hier vergelijk). Ik ben zeer benieuwd naar je ektivities daaro.....

Ik wens je Fijne Kerstdagen (ben ik op tijd want "alles" gebeurt daar toch "eerder" ?), een nog betere Jaarwisseling, en een gezonde start en een uitdagend jaar in 2010. Wie weet wat dit decennium ons gaat brengen. Ik zal klokslag 00u00 ook een glas op jou en onze vriendschap heffen !!

Het ga je goed.

Fransman

de DIKKIES

Hallo Wim
We hebben je reisverhaal gelezen en ook de filmpjes gezien , en met die schapen was spectaliair, maar voor de rest gaat het hier goed alleen het tegenover gestelde wat het weer betreft, hier sneeuw en vorst en bij jou zon en warmte ik zou zeggen nog veel plezier en de groetjes van de DIKKIES

@Fransman

Nee, inderdaad, in dat Agrodome laat je je haar niet doen, dan maar Capper Cut. Goed om te lezen dat we als Nederlanders weer niet weten hoe we met sneuuw om moeten gaan. En maar met die autootjes op winterpsort.
Zoals je misschien hebt gelezen, het is hier op Fiji heerlijk, ben benieuwd naar de eilanden.
Als het nieuwjaar wordt, hoop ik op zo een eiland te zijn. Ik drink daar een glas op onze vriendschap, en hoop je in 2010 snel te zien.
Gr, Wim

Arno

Je bent net een kuddedier (gewoon opdrijven en volgen maar)...
Ben benieuwd naar jouw jaarwisseling op het strand en bijbehorende tradities (aanspoelen van walvissen leidend tot een tsunami?)
Het beste voor 2010

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!